Conditie opbouwen
Gezondheidmannensport

Conditie opbouwen: zo verbeter je binnen enkele weken jouw conditie!

214views

Ben je het beu om iedere keer hijgend bovenaan de trap te staan? Kost iedere activiteit veel te veel energie? Voel je je soms net een oude man als je een sprintje trekt voor de bus? Kan je je vrienden niet meer bijhouden bij een potje basketballen? Dan wordt het hoog tijd om iets aan je conditie te doen. Maak je vooral geen zorgen. Dit hoeft echt niet heel tijdrovend te zijn en je hoeft ook niet opeens enorm veel te gaan bewegen. Juist door het rustig aan te pakken, kan jij je conditie geleidelijk opbouwen. Ben je benieuwd hoe je dit aan moet pakken? Lees dan snel verder.

Maak het leuk!

Als je niet zo dol bent op sporten lijkt het opbouwen van je conditie misschien verschrikkelijk. Maar bedenk ook dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Er wordt echt niet van je verwacht dat je dagelijks een half uur gaat hardlopen. Je kunt ook kiezen voor leuke activiteiten. Hebben je kinderen bijvoorbeeld een grote trampoline waar ze dagelijks veel lol aan beleven? Spring dan gerust eens mee (let wel op dat deze natuurlijk jouw gewicht ook kan dragen!). Trampoline springen is ontzettend goed voor je conditie en je traint direct meerdere spieren. Sporten hoeft niet vervelend te zijn. Zoek naar iets waar jij lol aan kunt beleven, dan gaat het allemaal veel soepeler!

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om samen met een goede vriend je conditie op te bouwen. Als jullie gezamenlijk een doel stellen, kunnen jullie elkaar motiveren om deze te halen. Zo haak je minder snel af en heb je altijd een denkbeeldige stok achter de deur om niet op te geven.

Beweeg meer in het dagelijks leven

Bewegen hoort er helaas bij als je conditie wilt opbouwen. Dit betekent echter niet dat je dagelijks in de sportschool moet staan. Je kunt er ook voor kiezen om meer momenten van beweging in je dagelijks leven te brengen. Neem bijvoorbeeld, indien mogelijk, de fiets naar het werk of zet je auto wat verder weg en loop het laatste stukje. Neem ook de trap in plaats van de lift. Al deze kleine dingen kunnen al een groots effect hebben en het kost je niks.Beweeg meer in het dagelijks leven

Geef vooral niet op als je na enkele weken nog geen resultaat ziet. Als je het rustig aanpakt is het logisch dat het ook wat langer duurt voordat je resultaat gaat zien. Dit betekent echter niet dat dit ook uitblijft. Houd moed en geef vooral nooit op.

Sporten in huis

Wil je toch wat sneller resultaat zien, maar ervaar je een te grote drempel om naar de sportschool te gaan? Dan kan je er ook voor kiezen om cardioapparaten in huis te plaatsen. Met een crosstrainer of loopband kan je eenvoudig je conditie opbouwen, zonder dat je hiervoor het huis hoeft te verlaten. Ideaal als je weinig tijd hebt, maar toch wat aan je conditie wilt doen of als je het niet ziet zitten om buitenshuis te sporten.

Hoe je het ook aanpakt, je zal merken dat je lekkerder in je vel gaat zitten als je meer conditie hebt opgebouwd!