Extreme somberheid: hoe ga ik hiermee om?
Gezondheidhealth

Extreme somberheid: hoe ga ik hiermee om?

199views

Bijna iedereen kent wel periodes van somberheid in zijn of haar leven. Meestal is hier iets aan voorafgegaan. Je relatie is bijvoorbeeld op de klippen gelopen, een dierbare is overleden of je hebt net ontslag gekregen. De somberheid trekt meestal met de tijd vanzelf weer weg. Maar wat als er eigenlijk geen duidelijke reden lijkt te zijn en deze toch blijft aanhouden? Als je je niet meer jezelf voelt en je dit extreme gevoel van somberheid niet meer van je af kunt schudden? Hoe ga je hier dan mee om? 

Allereerst: je bent niet alleen! Het kan soms heel eenzaam voelen, maar er zijn heel veel mensen die soortgelijke klachten ervaren. Waar je voor moet oppassen is dat je geen depressie ontwikkelt. Daarom is het belangrijk om extreme somberheid echt serieus te nemen en vroegtijdig stappen te ondernemen. In dit artikel geven we enkele tips om je op weg te helpen.

Zoek hulp 

Ken je dat? Dat ruzie in je hoofd meestal veel groter wordt? Wanneer je er dan eindelijk over spreekt, valt het eigenlijk wel mee. Het helpt echt om de input van een ander te krijgen. Dat is ook zo met somberheid. Hoe langer je hier alleen mee in je hoofd blijft zitten, hoe groter het wordt. Het lucht echt op om te praten en het perspectief van een ander te krijgen. Dat kan heel laagdrempelig. Je zou bijvoorbeeld bij Gort kunnen kijken of je een coach kunt vinden. Deze kan helpen bij een stukje zelfontwikkeling en om bijvoorbeeld valkuilen beter te doorgronden en hiermee aan de slag te gaan. 

Houd er wel rekening mee dat een coach meestal niet meer voldoende is als er echt sprake is van een depressie. In dat geval moet je toch echt op zoek naar een psycholoog en in sommige gevallen zelfs een psychiater. Je kunt eerst langs de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen, maar je kunt ook zelf een Gort psycholoog Zwolle aanschrijven. 

Meer bewegen 

Wie somberheid ervaart, heeft vaak ook minder zin om erop uit te gaan. Je bent liever thuis en ziet liever geen andere mensen. Dat begrijpen we heel goed. Toch kan je hierdoor ook in een vicieuze cirkel terechtkomen. Want doordat jij geen mensen ziet, begin je je eenzamer te voelen en nemen de sombere gevoelens toe. Daarnaast heeft je lichaam het nodig om lekker te bewegen en van de buitenlucht te genieten. 

Probeer daarom echt meer te bewegen. Tijdens het bewegen maak je namelijk gelukshormonen aan. Je zult merken dat je na bijvoorbeeld een rondje wandelen je al een stuk prettiger voelt. Spreek daarom met jezelf af om minstens één keer per dag een stuk te wandelen. Dit is niet alleen een goede manier om te ontspannen, maar biedt ook de mogelijkheid om je gedachten beter op een rijtje te krijgen. 

Schrijf van je af 

Ben je van nature geen prater? Blijf dan toch niet met je gedachten en gevoelens in je hoofd zitten, maar schrijf van je af. Probeer elke dag even de tijd te vinden om iets in een schrift of notitieboek op te schrijven. Schrijf voor jezelf op hoe je je voelt en wat er die dag goed of juist niet goed is gegaan. Je zult merken dat het oplucht.