Direct mail, heb jij er wel eens van gehoord? Direct mail is een krachtig, doeltreffend marketinginstrument waarmee je op een hele directe en gerichte manier (de naam zegt het al) in contact kunt komen met potentiële klanten.
Het doel van een direct mail
Met een direct mail kun je gepersonaliseerde berichten opstellen die volledig (kunnen) zijn afgestemd op specifieke interesses en behoeften van een bepaalde groep mensen. Door deze specificering is de kans op betrokkenheid en conversie veel groter. Dit maakt een direct mail een hele krachtige manier van marketing.
De voordelen van direct mail
Direct mail biedt veel voordelen ten opzichte van andere marketingkanalen, zoals bijvoorbeeld online adverteren in Google of social media marketing. De grootste kuil van online is dat sommige consumenten lastig bereikt worden, bijvoorbeeld omdat de doelgroep zich niet op social media bevind. Een direct mail is een tastbaarder medium dan de digitale platformen. Daarnaast zorgt het voor veel meer impact en ‘staying power’, ofwel de boodschap wordt door mensen gedurende langere tijd gezien. Daar komt bij dat een kaartje op de mat altijd zorgt voor een verrassingseffect. Ook dit draagt positief bij.
Online adverteren kan dan misschien in eerste oogopzicht goedkoop lijken, want met een relatief klein bedrag kun je veel mensen bereiken, maar dit is niet zo efficiënt als de directe benadering van een direct mail. Het is daarom een waardevolle keuze voor elk bedrijf wat wil groeien.
Zo ga je te werk
Met een direct mail kun je een hele specifieke groep mensen bereiken. Daarvoor is het natuurlijk wel van belang dat je weet wat de doelgroep is en waar zij het beste op reageren qua marketingboodschap en materiaal.
Wanneer je de doelgroep inzichtelijk hebt gemaakt kun je aan de slag gaan met het ontwerpen van de direct mail campagne. In de meeste gevallen kiest men voor ansichtkaarten drukken, maar ook flyers kunnen prima via de post verstuurd worden. Vervolgens kan het materiaal middels de gerichte mailinglijst verstuurd worden naar de (potentiële) klanten.
Maak je direct mail meetbaar
Een direct mailing campagne versturen is niet gratis, dus natuurlijk wil je weten wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd. Het is daarom verstandig om je direct mail meetbaar te maken. Dit kan op verschillende manieren, maar in de meeste gevallen wordt dit gedaan door op de direct mailing te verwijzen naar een speciale (landings)pagina of door hierop een speciale kortingscode te promoten. Je kunt dan aan de hand van het aantal paginabezoeken en/of het aantal keren waarop de actiecode gebruikt is zien wat de mailing teweeg heeft gebracht.
Direct mail als onderdeel van de marketingstrategie
Conclusie: het gebruik van direct mail als onderdeel van de marketingstrategie kan een effectieve manier zijn om een groot publiek te bereiken en uiteindelijk meer omzet te genereren. Met de juiste aanpak en een beetje creativiteit kun je direct mail gebruiken om met je klanten in contact te komen, naamsbekendheid op te bouwen en je bedrijf te laten groeien.