Linkbuilding foutjes
zakelijk

Linkbuilding: wat je juist wel en niet moet doen 

54views

Linkbuilding is een veelgebruikte methode om hogerop te komen in Google. Wanneer dit op de juiste manier wordt toegepast kan dit een enorm positief effect hebben op jouw ranking binnen één van de populairste zoekmachines ter wereld. Zeker de moeite waard wanneer je jouw bedrijf op de digitale kaart wilt zetten dus. Het enige nadeel is dat er tegenwoordig ook steeds meer fouten worden gemaakt met betrekking tot linkbuilding. Dit heeft vaak te maken met onwetendheid. Daarom is het belangrijk om hier eens en voor altijd mee af te rekenen. In dit artikel lees je dan ook wat je met linkbuilding juist wel én niet moet doen. 

Kies voor relevante links 

Het grootste misverstand met betrekking tot linkbuilding is dat veel mensen denken dat linkbuilding gaat om het verzamelen van zoveel mogelijke links. En dan met name dat het niet uit zal maken waar deze links worden geplaatst. Zolang jouw website maar over voldoende backlinks beschikt, dan zal deze vanzelf hoger in de zoekresultaten eindigen, nietwaar? Dit is echter helemaal fout. 

Google hecht steeds meer waarde aan relevantie. Het wil er zeker van zijn dat alle bezoekers van de zoekmachine ook daadwerkelijk ontvangen wat ze zoeken. Hierbij is het niet alleen belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van backlinks om zo de website toegankelijker te maken, maar ook dat je simpelweg backlinks laat plaatsen op relevante sites. Het heeft geen zin om een backlink op een vrouwenblog te plaatsen wanneer het om een mannenproduct gaat. Misschien enkel wanneer er een goede link kan worden gelegd met de man. Wanneer de relevantie echter ver te zoeken is, dan is de kans groot dat Google dit als spam zal beschouwen. Met alle gevolgen van dien, want dit kan de ranking van jouw site enorm benadelen. 

Het gaat er dus niet direct om hoeveel links je laat plaatsen, maar of deze relevant zijn voor de lezer. Alleen dan weet je een solide basis te leggen voor een hogere positie binnen Google. 

Links verspreiden 

Het is niet verstandig om in één keer heel veel geld uit te geven aan linkbuilding en een paar honderd links op verschillende websites te zetten. Dit is ontzettend opvallend voor Google en wordt al gauw als een reclamestunt gezien. Hierdoor zal weer de ranking van jouw website verminderen. Het is daarom beter om de links te verspreiden. Laat niet alle links direct in dezelfde maand plaatsen, maar laat iedere maand enkele links op websites en blogs plaatsen. Hierdoor blijft het overzichtelijk en valt het Google minder snel op dat je op deze manier jouw positie probeert te verbeteren. Zo ben je de Google robots al snel te slim af. 

Maak ook gebruik van interne links 

Enkel het gebruik van externe links is niet voldoende om de positie van jouw site te verbeteren. Het is ook goed om zogenaamde interne links te gebruiken. Dit zijn links die je op je eigen site plaatst die verwijzen naar een andere pagina binnen jouw website. Hierbij moet je denken aan pagina’s die extra waardevolle informatie bieden. Het kan hierbij slim zijn om ook een apart bloggedeelte op jouw site te laten plaatsen. Blogs verlenen zich uitstekend voor het gebruik van interne links en zo zorg je voor een betere gebruikerservaring voor jouw lezers én zal Google de kwaliteitsscore van jouw site wellicht snel aanpassen.