Tips om te stoppen met roken
Gezondheidmannen

Tips om te stoppen met roken

55views

Voor de meeste rokers kan het verlangen naar een sigaret zeer lastig te weerstaan zijn. Echter is het met de juiste tips en discipline mogelijk om deze verlangens te bedwingen. Onthoud in ieder geval dat wanneer je een drang naar een sigaret hebt, dit waarschijnlijk binnen vijf tot 10 minuten weer zal passeren. En dit is ongeacht of je een sigaret rookt of niet. Iedere keer dat je jezelf verzet tegen het roken van tabak, ben je een stapje dichterbij om er voor goed mee te stoppen.

Hier zijn een aantal handige tips die je helpen om weerstand te bieden tegen de drang naar sigaretten en tabak.

E-sigaretten

Veel mensen proberen per direct te stoppen met roken. Echter kan dit in veel gevallen moeilijk zijn. Vaak werkt het beter om geleidelijk af te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld met een E-sigaret. Met een E-sigaret kun je geleidelijk afbouwen met de hoeveelheid nicotine. Uiteindelijk is het mogelijk om de nicotine volledig te verwijderen. E-sigaretten worden dan ook door veel mensen gebruikt wanneer zij willen stoppen met tabaksrook. Je kunt E-sigaretten online bestellen. Bij damp-e heb je jouw e-sigaret na de bestelling de volgende dag al in huis. Zo kun je het proces van stoppen met roken zo snel mogelijk starten.

Tips om te stoppen met roken

Vermijd triggers om te roken

In bepaalde situaties is de drang naar tabak het sterkst. Denk aan feestjes of in situaties waarin je gestrest bent. Het is belangrijk om deze situaties voor jezelf te identificeren om deze te kunnen vermijden. Je kunt je niet veroorloven om een terugval te krijgen met roken. Wanneer je bijvoorbeeld vaak rookte wanneer je aan het bellen was, is het slim om een pen vast te houden zodat dit je bezig houdt in plaats van het roken.

Vertraag het roken

Krijg je het gevoel dat je op gaat geven en dat je toch weer wilt gaan roken? Stel het dan uit door tegen jezelf te zeggen dat je tien minuten moet wachten. Zorg in die tien minuten voor afleiding door iets anders. Ga bijvoorbeeld naar een openbare, rookvrij ruimte. Dit soort kleine trucs kunnen het stoppen met roken al een stuk makkelijker maken.

Kauwen

Vaak helpt het ook om op iets te kauwen om het verlangen naar tabak te vermijden. Denk aan suikervrije kauwgom of snoep. Maar ook rauwe wortelen, noten of zonnebloempitten zijn effectief.kauwgom

Slechts een sigaret bestaat niet

Misschien herken je het wel. Je bent aan het stoppen met roken en krijgt sterk verlangen naar een sigaret. Je zegt tegen jezelf: één sigaret kan toch geen kwaad? Echter moet je jezelf niet voor de gek houden dat je kunt stoppen wanneer je één sigaret rookt. Een sigaret leidt tot een andere, en zo ben je weer terug waar je begonnen bent voordat je het weet.

Kom in beweging

Door in beweging te komen kun je afleiding zoeken en het verlangen naar tabak verminderen. Dit kan zelfs al met kleine activiteiten zoals het op- en afrennen van de trap. Ga dus vooral wandelen of joggen, of een andere activiteit. Wanneer je op kantoor zit kan het ook helpen om oefeningen te doen. Denk aan squat- en opdrukoefeningen. Wanneer je hier niet van houdt kan het ook helpen om bijvoorbeeld wat klusjes te gaan doen zoals stofzuigen of andere schoonmaakklusjes.

Zoals je ziet zijn er een aantal trucs die je kunt gebruiken om het stoppen met roken makkelijker te maken. Uiteindelijk draait het om discipline. Maar met deze trucs weten wij zeker dat het een stuk makkelijker voor je wordt. Wij wensen je veel succes!