Zo belangrijk is een eiwitrijke voeding voor een gezonde spieropbouw
AfvallenGezondheidsport

Zo belangrijk is een eiwitrijke voeding voor een gezonde spieropbouw

33views

Steeds meer mannen vinden het belangrijk om gezonder te leven en strakker in hun vel te zitten. Als je van een gespierd lichaam wilt genieten, is het belangrijk om hier natuurlijk veel tijd aan te besteden. De meeste mensen kiezen hierbij voor krachttraining. Denk bijvoorbeeld aan bodybuilding, gewichtheffen of trainen met losse gewichten. Door op de juiste manier te trainen, verminder je de hoeveelheid vet en verhoog je de spiermassa. Hier hoort ook de juiste voeding bij. Maar weet jij al hoe belangrijk eiwitrijke voeding voor een gezonde spieropbouw is?

Waar dienen eiwitten voor?

Eiwitten zijn zeer belangrijk voor het functioneren van ons lichaam. Vrijwel iedere cel in ons lichaam bevat eiwitten. Maar wist je dat het voor onze spieren zelfs het hoofdbestanddeel is? Zonder voldoende eiwitten zou er snel spierverlies optreden. Zeker wanneer je ook nog veelvuldig sport of ouder bent dan 25 jaar. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid spiermassa en spierkracht langzaam afneemt vanaf je 25e. Vanaf dit moment is het dus belangrijk om meer te trainen en meer eiwitten tot je te nemen. Zo vertraag je het proces. Als je verder niet sport is het al voldoende om meer eiwitrijk voedsel te eten. Als je sport, kun je bijvoorbeeld van plantaardig eiwitpoeder gebruik maken.

plantaardig eiwitpoeder

Eiwitten dragen bij aan de spieropbouw en gaan spierverlies tegen. Ook kunnen ze je spiervezels beter beschermen, waardoor er minder snel blessures ontstaan. Ideaal voor sporters en mannen op leeftijd dus!

Hoe creëer je meer spieropbouw?

Wil je snel van jouw droomlichaam genieten? Dan is het allereerst belangrijk om realistisch te blijven. Een snelle oplossing bestaat niet. Wanneer je een groot resultaat wilt behalen, betekent dit ook dat je hier enorm hard voor moet werken. Het vraagt dan ook om veel inspanning om genoeg spieropbouw te realiseren.

Hierbij is het belangrijk dat je de spieren zoveel mogelijk belast. Door ze veel te belasten, verandert de structuur van de spieren. Hierdoor kunnen ze uiteindelijk meer energie omzetten en worden de spieren ook nog eens groter. Als je regelmatig aan krachtsport doet, zorg je ervoor dat de spieren steeds meer eiwitten proberen aan te maken. De spieren gaan dus eigenlijk het tekort van eiwit overcompenseren. Hierdoor ontstaat er bij nieuwe inspanning minder schade. Dit proces draagt bij aan een betere en snellere spieropbouw. Een gezonde eiwitrijke voeding draagt zeker bij aan dit proces.

Beter presteren met eiwitrijke voeding

Hoe snel je resultaat ziet, hangt af van je conditie en wilskracht om te trainen. Daarnaast kan je je lichaam een handje helpen door voldoende eiwitrijke voedingswaren tot je te nemen. Dit kun je doen met speciale shakes en eiwitpoeder, maar ook door je huidige voedingspatroon aan te passen. Let er uiteraard wel op dat je dit niet overdrijft. Wanneer je meer eiwitten inneemt dan nodig is, zal dit door je lichaam als extra brandstof of vet worden opgeslagen. Hierdoor kan er een ongewenste toename in lichaamsgewicht ontstaan. Bespreek daarom altijd met een voedingscoach of personal trainer van de sportschool welke stappen je kunt nemen en welke voeding hierbij past. Zo weet je zeker dat jouw eiwitinname past bij het trainingsschema dat je volgt.