Veganistisch eten
Gezondheidhealthmannen

Veganistisch eten? Met deze 4 tips ben jij alvast goed voorbereid!

195views

2019 staat in het teken van respect voor de natuur. Dat betekent niet alleen dat we veel milieuvriendelijker proberen te leven, maar dat we ons ook massaal het lot van de dieren in ons land aantrekken. Het is dan ook niet vreemd dat juist nu veganistisch eten ze populair is. Zeker nu het voor vegans ook steeds eenvoudiger wordt om alternatieven te verzinnen. Zo bestaat er zelfs proteinepoeder voor vegans, zodat ze altijd voldoende eiwitten in hun lichaam hebben. Heel handig als je graag sport! Niets staat je dan ook meer in de weg om deze levensstijl over te nemen. Maar waar begin je? Wij geven 4 tips om je goed voor te bereiden!

1.         Doe goed research

Je besluit nooit zomaar van de één op de andere dag dat je veganistisch wilt gaan leven. Hier gaat vaak een heel denkproces aan voor af. En dat is maar goed ook, want er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je veganistisch wilt leven. Tegenwoordig zijn er gelukkig heel veel boeken en websites die allerlei informatie geven. Er zijn zelfs apps beschikbaar die precies aangeven wat je wél en juist niet mag eten.

Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon gebruikmaken van het internet. Twijfel je over een bepaald product? Weet je niet zeker welke ingrediënten hierin zitten? Even Googelen en je bent direct op de hoogte. Toch wel makkelijk die digitale wereld!

Bedenk tevens dat je waarschijnlijk je porties eten moet aanpassen. Waar je voorheen genoeg had aan een stukje vlees, groente en een paar aardappelen, moet je nu waarschijnlijk veel meer in volume eten om een verzadigd gevoel te krijgen. Hou hier dan ook rekening mee. Wees niet bang, een paar extra groentes kunnen je gewicht niet beïnvloeden!Veganistisch eten portie

2.         Lees de achterkant van voedingswaren goed!

Waar je voorheen misschien weinig aandacht aan de labels besteedde, zal je als vegan nu echt moeten opletten. Je wilt immers weten wat je eet. Waar is het van gemaakt? Welke ingrediënten zijn er gebruikt? Zijn er zogenaamde E-nummers toegevoegd? In het begin kost dit misschien veel tijd, maar na verloop van tijd gaat dit steeds beter. Zo weet je precies waar je op moet letten en wat je wel of niet mag hebben. Ook hierbij geldt: als je twijfelt, raadpleeg Google!

3.         Fouten maken is toegestaan

Het veganistische voedingspatroon kent heel veel regels en richtlijnen. Als je pas net begint, is de kans groot dat je enkele fouten gaat maken. Dat is ook niet erg. Van fouten maken leer je. Wees daarom nooit te streng voor jezelf, maar wees trots op de dingen die je nu al veranderd hebt. Gezond door het leven gaan is het allerbelangrijkste. Het is lastig om plotseling je gehele levensstijl om te gooien. Fouten maken is dan ook zeker toegestaan!

4.         Slik extra voedingssupplementen

Een veganistische levensstijl is zeker niet ongezond. Toch zien we wel dat beginnende veganisten het vaak moeilijk vinden om voldoende eiwitten uit hun voeding te halen. Het kost even tijd om erachter te komen welke voedingsstoffen dezelfde bouwstenen als dierlijke bronnen bevatten. Zorg er daarom altijd voor dat je voldoende voedingssupplementen slikt. Zo weet je zeker dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Er zijn tegenwoordig ook vitaminepillen speciaal voor vegans beschikbaar. Zo weet je zeker dat je alleen plantaardige stoffen inneemt.