Online marketing bureau.
Internet

SEO: zelf doen of uitbesteden? 

72views

SEO staat voor Search Engine Optimization. In Nederland wordt het echter ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Met andere woorden, dit is de wijze waarop je jouw website optimaliseert zodat deze hoger terecht komt in zoekmachines zoals Google. Dit klinkt wellicht eenvoudig, maar dat is alles behalve waar. SEO is namelijk dé manier om jouw website vindbaar te maken voor een groot publiek. Helaas ben je niet de enige die hiervan op de hoogte is. Daardoor blijft het een ware concurrentiestrijd om die eerste positie (of in elk geval de eerste pagina) op jouw favoriete zoekmachine te behalen. Dit kost veel tijd, inspanning en kennis. Hierdoor ontstaat gelijk de vraag: kun je SEO zelf doen of is het beter om dit simpelweg uit te besteden?

Zelf doen 

Er zijn veel ondernemers die hopen geld te besparen door de SEO van hun site zelf te doen. Vaak is dit echter geen goede keuze. Het lijkt misschien alsof je hiermee veel geld bespaart, maar is het resultaat eigenlijk ook wel naar wens? Onthoud goed dat online marketing altijd om een investering vraagt. Dit is dus geen kostenpost, maar een echte investering. Eentje die je als het goed is dus terugverdiend én ook nog eens winst op maakt. Wanneer je de SEO echter zelf doet, investeer je misschien in strategieën die helemaal niets uithalen voor jouw website. Daardoor verlies je alleen maar geld. 

De SEO van je eigen website zelf doen is enkel aan te bevelen wanneer je hier simpelweg veel verstand van hebt. Maar ook dan moet je je afvragen of je wel voldoende tijd hebt om dit voor je eigen te doen. SEO is namelijk een continu proces. Je kunt niet één keer veel tijd investeren en vervolgens maanden of jaren niets meer doen. Het zal dus veel tijd en aandacht vragen. Iets wat je ook nog eens naast het runnen van een eigen bedrijf moet opbrengen. Vraag jezelf daarom goed af of je hiertoe wel in staat bent. 

Redenen om SEO uit te besteden 

Er zijn verschillende redenen waarom het beter is om de SEO van jouw website uit te besteden. De belangrijkste reden is toch wel het gebrek aan kennis en vaardigheden. Er zijn continu innovaties op het gebied van online marketing. De wereld staat nooit stil. Iets wat enkele jaren terug nog dé manier was om vindbaar te worden in Google is inmiddels al achterhaald. Hierdoor is het zelfs voor professionele marketeers soms lastig om alles bij te benen. Laat staan wanneer je hiernaast ook nog eens een eigen bedrijf moet runnen. Wanneer je goed wilt scoren op het gebied van online marketing en de concurrentie voor wilt blijven, is het dus ook goed om de SEO van jouw site uit te besteden. Zo bespaar je jezelf een heleboel stress en weet je zeker dat het op de juiste manier wordt gedaan. 

Bovendien zijn de meeste SEO-technieken tegenwoordig meetbaar. Hierdoor kun je eenvoudig zien waar iedere euro blijft en wat wel of geen effect heeft. Daardoor is jouw investering nooit zomaar verdwenen, maar kun je samen met de marketeer telkens weer een geheel nieuw plan op maat maken.